RAMBO

Ja, jag vet.
Lite mesig rubrik.
Faktum är att jag redan hade bestämt mig att den filmen skulle vara töntig och tänkte "genomlida" mig hela filmen för att Kent ville se den.
Nu är det Rambo från 2008 jag menar.
Och filmen börjar mina mått jättemesigt.
John Rambo har blivet lite större och mycket äldre och glider in i bild på en båt, han befinner sig i Thailand.
Här suckar jag rätt kraftigt och frågar Kent om vi ska se nått annat.
Men nope, nu ska vi se Rambo.
Sedan kommer ett gäng "frälsare" och vill att han ska köra dem till ett ställe där de ska läsa Bibeln och hjälpa gamla och sjuka.
Grejen är att floden som de måste färdas på är nästintill en krigzon och först vill inte John de när en av de manliga ber han att göra det.
Men de ger sig inte och gissa vad han svarar när donnan i gänget frågar?
Sagt och gjort så sitter de i hans sketna båt och jag tycker att filmen är allmänt menlös.
Aja,
Så händer det grejer.
Några "pirater" kommer(då menar jag inte sånna dära pirater som säger arrg och har en papegoja på ena axeln, utan sånna som finns idag.)
John säger åt "frälsarna" att böja sig nedåt och inte visa ansiktet.
Piraterna vill ha allt säger de.
Dumdonnan tittar naturligtvis upp så de ser att det finns en kvinna med i båten och så ska de ha henne med, men det går inte Rambo med på så då finns det inga pirater mera.
Även om detta inträffar så bara måste "frälsisarna" vidare och de tycker Rambo är elak.
Så kommer de fram till de där stället, Rambo ser väldigt ängslig ut men åker tillbaka endå.
Det går inte många dagar tills dessa "frälsare" får vara med om något väldigt hemskt, det är somsagt en krigzon de kommit till, för att korta ned så skrver jag att de blir tillfångna av några verkligt onda människor och John Rambo blir återigen ombedd att köra båten med ett gäng tuffa soldater.
Jag sitter som på nålar när militaren bara kommer till den menlösa byn, kastar bomber, skjuter, våldtar och allt annat hemskt.
Ingen i byn kan försvara sig.
Det som är verkligen läskigt att såhär är det på vissa stället.
Hur kan människor bli så onda?
Vad är det som driver dem till att göra sånna fruktansvärda saker?
Jag mår så illa när jag ser detta men kan inte blunda, kan inte gå ifrån.¨
Det är så hemskt.
Våra menlösa bekymmer som vem som ska plocka in eller ut ur diskmaskinen känns som ett slag i ansiktet mot dessa människor som blir utsatta för sånn brutalitet.
Vi ska vara ofantligt glada att vi lever i ett land som inte är i krig.
Tänk att hela tiden vara rädd att militärer helt plötsligt sliter upp ytterdörren och gör de mest vidriga sakerna med er?
Nej, det är så hemskt och verkligen avlägset men det händer gång på gång. Historen uppreppar sig tyvärr ständigt.
Jag kan verkligen inte fatta hur en människa kan ta en annan människas liv.
Fruktasvärt.
Och det som jag känner är än hemskare är att vi alla vet nog svaret på den frågan.
Inget barn födds elakt, alla barn äfödds snälla.
Det är hur man uppfostrar barnet som man får de på ett visst sätt.
Resten vill jag inte skriva, är ni smarta nog kan ni lista ut det själv, hur ett barn blir elakt.
Jag skriver inget mer om filmen bara att jag tycker alla borde se den, hur hemsk den än må vara.
Den gav mig en riktigt omställning.
Den gav mig ledtrådar om hur jag ska vara som människa.
Ingen är perfekt och alla kan bättra sig.
Skit i dammtussarna som ligger i vråna och låt disken stå och lukta nån dag.
Det gör inte så mycket.
Sitt och kramas med de ni älskar, visa att ni bryr er om andra.
Inte för att stolt visa upp att "fyfan va jag är bra" utan för att må bra.

Ett citat som Joh Rambo säger i filmen
-Any of you boys want to shoot, now's the time. There isn't one of us that doesn't want to be someplace else. But this is what we do, who we are. Live for nothing, or die for something. Your call.

Se Rambo.



PÖSS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0